You are here
Home > Ops & Training > Special Forces Ultimate Challenge 2019

Special Forces Ultimate Challenge 2019

Tanjung Dawai, Kedah 18 September 2019 – CDF General Tan Sri Dato’ Seri Commander Hj. Zulkifli bin Hj. Zainal Abidin officiated the Special Forces Ultimate Challenge 2019 at the Tanjung Dawai Square, Kedah today. The competition was held for the first time by Special Forces from the three Malaysian Armed Forces (MAF) services, Army Special Forces (GGK), Navy Special Forces (PASKAL) and Air Force Special Forces (PASKAU).

The competition is focused on the operations of the special forces in carrying out the hostage rescue mission in the enemy area, involving four disciplines that each group had to carry out. In this competition a total of 6 teams (2 teams from each service) and each team consisting of 6 personnel.

The competition is also one of the activities conducted in conjunction with the 86th MAF Day celebrated on 16 Sep 19. It aims to measure the special forces’ physical and mental abilities as well as test their skills and expertise to the best of their ability. At the same time be prepared to operate at some point and foster teamwork or esprit de corps within the team to work in any unforeseen situations.

# 16SepHariATM86
#ATMSAlways Integrated
#ATMBentland Defense
#CommunityCommunityCommunity


PERTANDINGAN KEPAKARAN PASUKAN KHAS

Tanjung Dawai, Kedah 18 September 2019 – Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Dato’ Seri Panglima Hj. Zulkifli bin Hj. Zainal Abidin telah menyempurnakan Upacara Perasmian Pertandingan Kepakaran Pahukan Khas (Special Forces Ultimate Challenge 2019) yang diadakan di Dataran Tanjung Dawai, Kedah hari ini. Pertandingan yang julung kali diadakan ini melibatkan Pasukan Khas dari ketiga-tiga perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) iaitu Grup Gerak Khas (GGK), Pasukan Khas Laut (PASKAL) dan Pasukan Khas Udara (PASKAU).

Pertandingan yang berkonsepkan operasi pasukan khas di dalam melaksanakan misi menyelamat tebusan di kawasan musuh ini melibatkan empat disiplin yang perlu dilaksanakan oleh setiap kumpulan. Pada pertandingan ini sejumlah 6 kumpulan terlibat di mana penyertaan dari setiap pasukan khas masing-masing melibatkan 2 tim pasukan yang terdiri dari 6 anggota setiap tim.

Pertandingan ini juga merupakan salah satu pengisian aktiviti sempena Hari ATM Ke-86 yang disambut pada 16 Sep 19 lalu. Ia bertujuan untuk mengukur tahap kemampuan anggota di dalam aspek fizikal dan mental serta menguji kemahiran dan kepakaran mereka untuk berada di tahap terbaik. Pada masa yang sama bersedia untuk diaturgerakkan pada sebilang masa dan memupuk kerjasama berpasukan atau esprit de corp di dalam tim untuk bekerja di sebarang situasi yang tidak menentu.

16SepHariATM86

ATMSentiasaBersepadu

ATMBentengPertahananNegara

KedaulatanNegaraTanggungjawabBersama

Top
%d bloggers like this: