You are here
Home > Parade & Ceremony > Handing Over Ceremony for RMN Commander Western Fleet

Handing Over Ceremony for RMN Commander Western Fleet

What It’s All About…


Serah Tugas Panglima Armada Barat berjalan lancar

LUMUT, 24 Jun – Hari ini memahat sejarah kepimpinan tertinggi di Armada Barat apabila Laksamana Madya Dato’ Rusli bin Ramli secara rasminya menyerahkan tampuk pemerintahan Markas Pemerintahan Armada Barat (MPAB) kepada Laksamana Madya Dato’ Aris Adi Tan bin Abdullah. Laksamana Madya Dato’ Aris Adi Tan telah diberi kepercayaan bagi memimpin warga Navy People di Pangkalan TLDM Lumut sebagai Panglima Armada Barat ke-24 sekaligus menjadi panglima terkanan di Pangkalan TLDM Lumut.

Upacara penyerahan tugas ini telah disaksikan oleh Panglima Tentera Laut, Laksamana Datuk Mohd Reza bin Mohd Sany yang sebelum itu telah menyempurnakan pemakaian pangkat kepada 8 orang Pegawai Kanan TLDM termasuk Panglima Armada Barat yang baharu. Senarai Pegawai yang telah dinaikkan pangkat adalah seperti berikut:

a. Laksamana Muda ke Laksamana Madya
1) Laksamana Muda Dato’ Aris Adi Tan bin Abdullah.

b. Laksamana Pertama kepada Laksamana Muda
2) Laksamana Pertama Roslan bin Mohd Yunus.

c. Kepten TLDM kepada Laksamana Pertama
3) Kepten Sahak bin Omar TLDM

d. Komander TLDM kepada Kepten TLDM
4) Komander Abd Halim bin Kamarudin

e. Leftenan Komander TLDM kepada Komander TLDM
5) Lt Kdr Mazri bin Sayudin TLDM
6) Lt Kdr Norhasram binti Mohamad Muharami TLDM
7) Lt Kdr Ahmad Hezry bin Ab Majid TLDM
8) Lt Kdr Muhamad Nazer bin Abdullah TLDM

Panglima Tentera Laut seterusnya menyaksikan upacara serah terima tugas yang telah dimulakan dengan jawatan Panglima Pendidikan dan Latihan di antara Laksamana Madya Dato’ Aris Adi Tan bin Abdullah kepada Laksamana Muda Khalid bin Jaafar dan diakhiri dengan majlis serah tugas bagi jawatan Panglima Armada Barat di antara Laksamana Madya Dato’ Rusli bin Ramli dan Laksamana Madya Dato’ Aris Adi Tan bin Abdullah. Warga Navy People turut sama menyaksikan upacara penurunan insignia pemerintah dan pertukaran teropong simbolik pertukaran tampuk pemerintahan.

Selesai majlis, warga Navy People turut melaksanakan perarakan menghantar pulang atau ‘Send Off Street Lining’ bagi memberi penghormatan terakhir kepada Laksamana Madya Dato’ Rusli dan isteri, Datin Nurlaila Abd Latiff.

Sumber : Pejabat Komunikasi Strategik MPAB

Leave a Reply

Top
%d bloggers like this: